Ahad, 21 Oktober 2012

Penyakit Asma

Sambungan daripada tulisan yang lalu, saya ingin kongsikan cara-cara mengubati pesakit asma.
Tanda-tanda asma bagi kanak-kanak, kita boleh lihat pada perut atau pada lubang ditengkuk. Selalunya lubang pada tengkuk pesakit akan kelihatan berubang dalam semasa ia bernafas dan perutnya kelihatan berdenyut pantas tidak seperti keadaan normal. Untuk memastikan tahap keseriusan pesakit, anda boleh pndapkan telingan di dada pesakit, dan boleh mendengar bunyi yang kurang penat "hup hap hup hap". Kebanyakan pesakit kita boleh mendengar bunyi penatnya.
Apabila mengalami asma pesakit akan sukar untuk tidur dan ibu bapa jua menjadi kurang senang melihat anaknya.
Selalunya sebelum asma menjadi, tanda-tanda awal pesakit akan mengalami batuk-batuk.
Pengalaman saya semasa kecil, penat selalu menyerang pada waktu malam semasa hendak tidur, saya terpaksa tidur meniarap supaya bunyi tidak kuat. Abang saya akan membawa saya ke klinik untuk di nebulizer. kena sekali terus ok.
inhaler
aerochamber- digunakan bersama inhaler untuk kanak-kanak yang mengalami asma

Tetapi anak saya juga mengalami masalah asma, pada pandangan saya dia lebih sikit dari saya kerana sudah dua kali dia masuk ke hospital akibat asma. Ketika umur nya 2 tahun, dia batuk-batuk dan dibawa ke pakar kanak-kanak untuk dirawat, doktor mengatakan dia mengalami asma tetapi tidak serius, dan doktor memberi nebulizer dan beberapa jenis ubat, selepas itu keadaan kembali normal. Selang beberapa bulan keadaan yang sama berulang, tetapi buat tak kisah, ingatkan batuk biasa, beli ubat batuk di farmasi, makan tidak sembuh. tukar ubat lain pulak sama jugak. akhirnya ke hospital. Di Hospital dia di suruh pakai nebulizer sehingga tiga kali, tetapi tahap oksigen di dalam badan berada di bawah tahap normal, dan keadaannya tidak bermaya. Akhirnya di suruh masuk ke wad kanak-kanak lebih daripa 3 hari. Keadaan kembali normal dan perlu memakai inhaler setiap hari dan perlu menjalani rawatan susulan. Mula-mula ikutlah jadual, lepas tu dah lega elok buat tak tahu sajalah.
nebulizer

lama juga dia tak kena serang, bila kena serang terus bawa ke klinik untuk di nebulizer,pastu ok dok dua tiga hari jadi balik.kesian kat dia tidur pun tak selesa.
Pesanan saya kepada ibu bapa, jika anak anda mengalami tanda-tanda asma cepat-cepat bawa ke hospital, kerana kemudahan di hospital lengkap dan mereka tidak kedekut ubat, dan boleh ulang-ulang sehingga keadaan menjadi sediakala. kalau pi klinik swasta nak tambah kena tambah duit pulak pastu dos ubat tak sama. Selain itu, di hospital doktor memeriksa kandungan oksigen dalam badan pesakit.
Jangan sesekali menangguh untuk pergi merawat kerana kalau berpanjangan inhaler dah tak berkesan, Kalau silap-silap kena tahan masuk wad.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan