Isnin, 1 Oktober 2012

Origami

Bagi saya origami merupakan satu kraf tangan yang dapat menajamkan minda dan menguji kesabaran seseorang serta menunjukkan tahap kekemasan.
Masuk ke sekolah baru, saya telah diberi tugas untuk mengajar subjek pendidikan Seni Visual. Sebelum ini dah pernah ngajar tapi sekejap sahaja... saya memang meminati bidang seni ini. Dulu masa sekolah rendah sampai ke sekolah menengah hobi saya melukis, habis buku-buku kaka yang disimpan digunakan untuk melukis. hobi ini berlanjutan sehingga masuk U.
mengajar seni memang menyeronokkan terutamanya pada pelajar-pelajr yang berminat, kelas pertama saya saya ajar pelajar teknik melukis buah-buahan, seronok semua melukis denga baik, tetapi ada juga yang melukis sekadar siap. pelajar ini yang membuatkan tidak seronok. bila ditanya kenapa tak cantik dia cakap tak pandai melukis. Berdasarkan lukisan pelajar ini mereka malas dan nak cepat siap.
Kelas untuk minggu kedua, saya memberi gambar burung kepada setiap pelajar, mereka disuruh meniru gambar tersebut.... keadaannya sama, semua melukis tetapi nak cepat siap, maka lukisan yang dilukis tidak mempunyai unsur-unsur seni.
dah ngantuk... jumpa lagi... nanti saya akan muatkan banyak gambar-gambar origami yang saya buat...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan