Selasa, 22 April 2014

Mesin Jahit

Belajar menjahit, tetapi mesin jahit pun tak ada. dok fikir nak beli mesin macam mana, ingatkan nak beli mesin biasa yang warna putih tu, tetapi masa belajar guna mesin indusri, memang laju.
keputusan dah dibuat untuk membeli mesin indutri, cikgu cakap beli je yang second hand, sebab katanya lagi tahan. mesin yang ada 3 biji kat rumah dia semua second hand dan jenih yang lama punya( warna gold).
katanya mesin baru kebanyakannya buat china dan takut tak tahan. yang penting nak beli mesin jahitannya cantik.
Aku pun pi la dengan cikgu servey 2 buah kedai, tokey tu nak bagi RM 800 model singer, aku minta kurang dia tak bagi dah. aku pi survey kedai lain pulak, lagi mahal dan jenama x berapa kenal. Sejak hari baru tahu mesin jahit ada banyak jenama contohnya singer, juki, brother, pegasus, yakashima.
Mesin jahit pulak ada macam-macam jenis, setiap jenis ada kegunaannya tersendiri seperti jahit biasa, jahit tepi, jahit kulit, tebuk butang, jahit butang, jahit tepi halus, jahit jersey.
Aku kembali ke kedai yang mula tadi dan ambil terus mesin tu, walupun pun second hand, tapi kedai bagi warranty 1 tahun. hebat kedai ni, kata jadi saja, dia terus angkat mesin naik van. aku sampai rumah, dia pun sampai jugak walaupun ikut jalan yang tak sama sebab pi hantar sifu dulu.
kalau sesiapa yang bercadang nak beli mesin jahit baju, lebih baik terus beli mesin industri, sebab dia lasak.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan