Selasa, 22 April 2014

Belajar menjahit Baju Melayu

Lama sudah tidak menulis di blog ni... hari ini saya ingin berkongsi tentang hobi baru saya. Minat untuk belajar menjahit baju telah lama ada. tetapi tidak ada guru yang ingin mengajar. Pernah juga tanya kat kedai -kedai jahit, untuk belajar menjahit... tapi macam-macam alasan yang diberi oleh tukang jahit dan ada yang nak ajar perempuan, segan lah pulak.
Tahun lepas, lepas sebulan hari raya, isteri saya sesaja tanya kawan dia untuk belajar menjahit. Kawan dia telefon kawan dia tanya. Maka kawan dia pun bersetuju dan memberi nombor telefon tukang jahit tersebut.
Semangat betoi ada orang yang sudi nak ajar menjahit. Perjumpaan bersama guru pun bermula, dia suruh beli alat-alat untuk menjahit, gunting, pembaris.

mula-mula cikgu ajaq ukur badan.
 lepas tu belajar lukis pola terus pada kain.
lepas tu potong.
(belajar potong sampai pandai)
hajat di hati memang tak sabar nak menjahit.
baju pertama yang aku jahit dengan bantuan cikgu
macam x percaya aku dah boleh menjahit.. hehhehehe





Tiada ulasan:

Catat Ulasan